بیش از 70% پیام انسانها از طریق ارتباطات غیر کلامی منتقل می شود و تنها 30% پیام ها از طریق کلام و گفتار به مخاطبان می رسد. ارتباطات غیر کلامی ، همان زبان بدن و یا حالات ، حرکات چشم است ، پاها و اندام های انسان است که اثر بخش ترین وسیله انتقال پیام است. مزیت ارتباطات چهره به چهره در آن است که انتقال پیام دقیق تر و رساتر از ارتباطات کلامی و یا غیر مستقیم است. و می توان با دقت در حالات صورت و مردمک حالت دست و پاهای آهنگ صدا به درستی یا جعلی بودن پیام گوینده پی برد.در واقع این هم از شگردهای خداوند در طبیعت بشر است که انتقال پیام به دو صورت کلامی و غیر کلامی صورت می گیرد و اگر گوینده در پیام خود صادق باشد،این دو روش بر هم منطبق بوده و انتقال پیام با قدرت و انرژی و شفافیت تمام منتقل می شود.
همفکری ، همدلی و همکاری که لازمه تعالی سازمانی ریشه و توسعه پایدار سازمان است، محصول هماهنگی و همسویی ارتباطات کلامی و غیر کلامی است. امروزه شکست کارآمدترین استراتژی ها نه به دلیل ضعف آن، بلکه به دلیل ناتوانی در بیان و عدم تفهیم استراتژی به کارکنان است.
مطلب مهم دیگر در تفاوت بین ارتباطات کلامی و غیر کلامی در این است که برقراری ارتباطات کلامی در مورد همه ملل به راحتی اتفاق نمی افتد ، ولی تفاهمات غیر کلامی به صورت جهانی و به سهولت بین انسانها امکان پذیر است .

 

اهمیت ارتباطات غیر کلامی

حدود 70 درصد ارتباطات ما غیر کلامی است .
منظور از ارتباطات غیر کلامی تنها حرکات بدن نیست ، بلکه شامل موارد بسیاری ست
مانند پوشاک ، چهره ، طرز بیان ، حالات صورت و موقعیت شما در دیدار با دیگران و
مسائلی از این قبیل .
استفاده از حرکات و حالات بدن در برقراری ارتباطات روزمره
امری بسیار عادی است و افرادی که با این موضوع آشنایی  کامل و کافی دارند؛ می
توانند به کمک این علائم و حرکات علاوه بر آگاهی از اهداف و مقاصد واقعی افراد ،
مقصود مورد نظر خود را به طرف مقابل بقبولانند .
شناخت مفهوم حرکات و حالات
اعضای بدن در دو مورد می تواند مفید باشد و کمک شایانی به ما کند:
•    با
شناخت بهتر حرکات و حالات بدن خود در ایجاد تغییراتی در آن ها می توانید با مردم
روابط بهتری برقرار کنید به این ترتیب، درک ، حس همدردی، تفاهم و اطمینان، شناخت و
احترام شما نسبت به دیگران تغییر خواهد کرد.
•    با دقت و تمرکز بیشتر در نحوه
حرکات و حالات اعضای بدن افراد می توانید عکس العمل افراد را در موقعیت های مختلف
را تا حدی پیش بینی کنید و با تحت تاثیر قرار دادن مردم، عکس العمل افراد را به نفع
خود تغییر دهید.



* اولین تاثیر

موفقیت یا شکست ما در تجارت به اولین برخورد ها و تاثیرات ما بستگی دارد . مردم با دقت در لباس ، سبک و حالت شما ، در اولین برخورد تا حدودی می توانند به تیپ شخصیت شما پی ببرند. نوع پوشش و حالات شما نمایانگر احساسات و عواطف مختلفی مانند شخصیت واقعی ، شخصیت ایده آل ویا شخصیت مطلوب شماست.

مار اولین برخورد می کوشیم تا با نگاهی گذرا به افراد ، تصویر کلی از آنها به دست آوریم چرا که زمان اولین برخورد بسیار کوتاه است. لباس افراد اولین چیزی است که توجه مارا به خود جلب می کند.بررسی ظاهر خودتان این امکان را به شما می دهد تا با شناسایی نقایص خود ، آنها را رفع کنید و در نتیجه تاثیر بهتری بر اطرافیان خود داشته باشید.


*ایجاد تصویری ایده آل از خود در کار

ظاهر زیبا به تنهایی تضمین کننده موفقیت شما در فعالیت تان نیست ؛ این قدرت تجسم شماست که شما را به فردی موفق تبدیل می کند . عواملی که به کمک آنها می توانید تجسم خود را تقویت کنید عبارتند از :

• ژست و حالت شما باید به نحوی باشد که بدون ایجاد رعب و وحشت ، علاوه بر رعایت ادب و احترام به طرف مقابل ، بتوانید با اعتماد به نفس کامل با افراد ارتباط برقرار کنید .
• چیدمان میز ؛ یک میز مرتب نمایانگر قدرت و توان صاحب آن در کنترل اوضاع ، تأمین نیاز و خواسته ها ی خود و دیگران است .
• لباس؛ رنگ لباس و سایز و برازندگی آن و لوازم جانبی لباس مثل کیف و کفش می تواند در تغییر نگرش مراجعه کنندگان تاثیر داشته باشد.
• راه رفتن ؛ برای تاثیر بهتر در افراد باید آرام ونرم و باوقار و اطمینان گام بردارید و فقط تجهیزات ضروری را به همراه داشته باشید.
• تعامل با دیگران؛ هنگام صحبت کردن با دیگران برای ابراز اشتیاق خود به آنها نگاه کنید، اعتما به نفس خود را حفظ کنید و درصورت امکان افراد را به اسم خطاب کنید و آرام و خونسرد باشید.
• از عصبی نشان دادن خود بپرهیزید.
• پاسخ به سوالات ؛ اگر پاسخ به دقیق یکی ازسئوالات را نمی دانید ، با نگاه به صورت طرف مقابل او را به همکاری و کمک تشویق کنید. و اگر پاسخ یک یا دو سؤال را نمی دانید، پاسخ دادن را به جلسه بعد موکول کنید یا پیدا کردن پاسخ را به کسی محول کنید که اطلاعات کافی دارد.
• درخواست کمک ؛ اکثر مردم نگرشی منفی به درخواست کمک دارند ولی با تغییر نگرش در این زمینه، درخواست کمک می تواند نمایانگر وظیفه شناسی، دقت و علاقه شما به یادگیری مطالب جدید باشد .
• ملاقات با افرادی که وقت شما را تلف می کنند باید به گونه ای باشد که با حالات و حرکات خود به او ارزش وقت و زمان خود را بفهمانید .
• شنونده ای مثبت باشید و به دقت به صحبتها ی کارکنان خود گوش دهید.
• پذیرش مسئولیت بیش از حد توان و ظرفیت ؛ ایجاد تفاهم و کنار آمدن با مراجعه کنندگان و همچنین دستیابی به موفقیت مستلزم به کارگیری تمام توان است . بنابراین بهتر است تعهد و مسئولیت کارهایی را برعهده بگیرید که توان انجام آن را دارید.
• مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده بگیرید.


*تقویت قاطعیت

قاطعیت به افراد کمک می کند تا رفتاری متعادل داشته باشند ؛ به این که نه بزدل و بی اراده باشند و نه پرخاشگر. به این معناست که برنده – برنده بازی کنیم ، یعنی سود دو طرف مبادله را در نظر بگیریم . قاطعیت یکی از عوامل مؤثر در مدیریت بهینه است.

افراد از نظر ویژگیها ی رفتاری به 3 گروه تقسیم می شوند: سلطه پذیر ، قاطع ، سلطه گر

زبان بدن و رفتار3 نوع شخصیت سلطه پذیر قاطع سلطه گر
صدا بسیار شل و وارفته
لحن یکنواخت – خنده های بی مورد
نفس های عمیق و مداوم قاطع
لحن متنوع و تابع اهمیت موضوع و گفتار بسیار بلند
تند و عصبی
بدن بازوانی گره کرده
شانه های افتاده و آویزان
تشویش و نگرانی
انجام حرکات عصبی حرکات و حالات کاملا باز و مثبت
تعادل
جدیت و انضباط بسیار خشک و اتو کشیده
قفسه سینه برآمده
بدنی متمایل به جلو
استفاده بیش از حد از انگشتان و دستها
صورت خنده بیش از حد یا بی مورد
تغییر سریع حالت چهره لبخندی ملایم که حتی در چشم ها هم مشخص است.
چهره ای آرام و متین ابروان برآمده
آرواره رنگ بیرون زده
ارتباط چشمی نگاههای گریزان که بیشتر به سمت زمین است منظم و دقیق
نگاه به چشمان طرف مقابل بدون تیزی هنگام گفتن و شنیدن خیره و مسلط


* مبانی زبان بدن

ارتباطات غیر کلامی از جمله ویژگیهای شخصی و اختصاصی افراد است که با توجه به فرهنگ ، تجربه و نوع تربیت افراد تغییر می کند. حالات و حرکات هر فرد با توجه به موقعیت و وضعیت خاص او شکل می گیرد و احتمال اینکه چنین وضعیتی برای فرد دیگری تکرار شود،بسیار اندک است. بهترین پیشنهاد این است که برای درک مفهوم ارتباطات غیر کلامی افراد به وضعیت و موقعیت آنها توجه کنید و مدتی رفتار و حالات آنها را در موقعیتهای مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. برای دستیابی به نتایج دقیق باید حرکات تمام اعضای بدن را بررسی کنید .

*مفهوم حرکات اعضای بدن

همه افراد از تاثیر حالات صورت خود بر دیگران آگاهند، در نتیجه می کوشند با کنترل حالات صورت خود از افشای احساسات واقعی خود پیشگیری کنند. بدن افراد موقعیت آنها را از نظر باز یا بسته بودن نشان می دهد. حالات بسته به منزله احساسات منفی و بدبینانه افراد است. اکثر افراد با قرار گرفتن در یک مکان و موقعیت خوب روابط شان را با افراد حاضر توسعه می دهند و در روابط خود از حرکات باز و مثبت استفاده می کنند.

• دور یا نزدیک شدن: اگر برقراری ارتباط با فردی برای شما خوشایند باشد ، بدن شما ناخودآگاه به سمت او خواهد چرخید و خود را به او نزدیکتر خواهید دید و افرادی که علاقه ای به ایجاد ارتباط با شما را نداشته باشند ، معمولاً سعی می کنند با دور شدن از شما ، این حس را به شما نشان دهند .
• حرکات سر: معمولاً نمایانگر موافقت و مخالفت افراد با نظرات شماست ؛ که اغلب غیرارادی و به صورت ناخود آگاه انجام می شود.
• حالت یا ژست: توجه به حالات مختلف افراد در موقعیت های مختلف کمک می کند که افراد را به چهار گروه مجزای « علاقمند و فعال » ، «خسته و بی حوصله » ، « جدی و مصصم » و یا « عصبی و کم حوصله » تقسیم کنید . حالت و ژست شما می تواند بیانگر میزان مسئولیت پذیری و علاقه شما به شرکت در فعالیتهای اجتماعی باشد .
• بازوها: بسیاری از کارهای روزمره در پشت میز انجام می شود که عملاً بررسی بعضی ا زحرکات بدن را غیر ممکن می کند . بازوها از جمله قسمتهایی است که بیشتر اوقات قابل رویت است و به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد . بازوهای صاف نمایانگر احساسات مثبت و ذهن آماده است. اگر کسی بازوهایش را زیر بغل بگیرد گویای موقعیت بسته است که می تواند به معنی اعتراض یا اعلام بی طرفی باشد .
• حرکت دستها: دستهای باز در هر فرهنگی نشان دهنده حالت دوستانه فرد است. شناسایی و تغییر درست حرکات منفی دستهای افراد از مواردی است که می تواند در موفقیت یک مدیر کمک کند . یکی از حرکات منفی دستها را در افرادی که مضطرب هستند و دائماً دستهای خود را فشرده و می پیچانند می شود دید .
• پاها : در فاصله دورتر از مغز قرار دارند و به همین دلیل کنترل حرکات آنها دشوارتر است.
• حالات صورت : صورت انسان از 80 عضله تشکیل شده است که به کمک آنها می تواند احساسات درونی انسان را ابراز کند. تنها 6 مورد از حالات و احساسات درونی افراد در سراسر دنیا به یک شکل انجام می شود : شادی ، نفرت ، ترس ، خشم ، تعجب ، و غم
• حرکت چشم ها : نوع نگاه شما در اولین برخورد با افراد که برنامه های شما را برای آینده تعین می کند اهمیت ویژه ای دارد.ارتباط چشمها نقش عمده ای در ارتباطات غیر کلامی دارند و بدون چنین ارتباطی هرگز نمی توانید ارتباط خوب و مؤثری با طرف مقابل داشته باشید. با ارتباط چشم ها ، حتی می توانید تا حدودی ا زاهداف و مقاصد افراد آگاه شوید.
• ارتباط مثبت : شما با یک نگاه ، علاقه خود را به برقراری ارتباط با افراد نشان می دهید . پس از برقراری ارتباط می کوشید تا با چشم هایتان علاقه خود را به تداوم این ارتباط نشان دهید .
• ارتباط منفی : اگر فردی در حال صحبت با شما به چشمان شما نگاه نکند ، یا به این علت است که مطلبی رااز شما پنهان می کند و یا نشان دهنده عدم صداقت او در آن زمینه است .
• جهت نگاه : تحقیقات گویای این مطلب است که قسمت چپ مغز وظیفه بررسی و تجزیه و تحلیل واقعیات را بر عهده دارد و سمت راست مغز قسمتی است که آرزوها و افکار ما آنجا شکل می گیرد ؛ بنابراین اگر ما هنگام دیدن فردی به بالا و سمت راست نگاه کنیم از آنجا که با سمت چپ مغز ارتباط برقرار می کند ، احتمال اینکه حقیقت و واقعیت را بازگو کنیم افزایش می یابد ، اما اگر به بالا و سمت چپ نگاه کنیم ارتباط با سمت راست قدرت تخیل را در ما بیدار خواهد کرد .
• صدا : شما می توانید با تغییر لحن ادای کلمات و بیان بهتر منظور تان ، بهتر و راحت تر با افراد ارتباط برقرار کنید . هنگام بیان جملات خود ، این فرصت را دارید که با تأکید بر قسمتهای مورد نظر ، منظور خود را کاملاً صریح و واضح بیان کنید.
• سکوت : سکوت هم می تواند در موارد مختلف به نحوی مفاهیم و معانی مورد نظر را به طرف مقابل منتقل کند: حس احترام ، اظهار علاقه و اشتیاق به افراد ، ابراز مخالفت ، ابراز علاقه ، سکوت آرام بخش و سکوت بازتابی .
• زمان : مدیریت زمان بیانگر کنترل شما بر اوضاع ، طرز تفکر شما در مورد سایرین و میزان اهمیت شما به عنوان یک مدیر در مقایسه با دیگران است . اینکه شما فردی مهمی هستید دلیلی برای در انتظار گذاشتن دیگران نیست . مدت زمان دیدار شما با افراد باید با توجه به شرایط تعیین شود.
• محیط : طراحی دفتر کار شما هم نمادی از شخصیت شماست . نوع چیدمان و وسایل تزئینی موجود در آنجا تاثیر بسزایی در افراد دارد . بررسی مرتب دفتر کار ، به شما کمک می کند با ایجاد تغییرات تاثیر بهتری بر مراجعه کنندگان خود داشته باشید.
• وسایل تزئینی دفتر کار خود را مناسب با سمت و مقام و هدف خود انتخاب کنید.
• لمس کردن : یکی دیگر از روشهای برقراری ارتباط با دیگران است . برای ایجاد ارتباط از این طریق بسیار محتاطانه عمل کنید . روشهای متداولی مثل دست دادن در خوش آمدگویی ، گرفتن بازوی افراد برای راهنمایی آنها به مسیر درست .
• واکنش های غیر ارادی : این قبیل واکنشها مانند شمشیر دو لبه است و همانطور که اساسات واقعی طرف مقابل را به شما نشان می دهد ، احساسات واقعی شما را هم برای آنها فاش می کند . بعضی از این واکنشها :
• رنگ چهره : سرخ شدن چشم ها : پلک زدن مدام و ریزش اشک تنفس : سریع و سنگین پوست : خیس و عرق کرده
• حریم خصوصی : محدوده ای که هیچ کس اجازه ورود به آن را ندارد . همه از حریم خصوصی خود به شدت مراقبت می کنند و تجاوز به آن را تهدید می دانند و مقابله می کنند . عوامل مختلفی در تعیین فاصله از افراد دخالت دارد ؛ از آن جمله می توان به شهرنشینی – کشور یا منطقه – رابطه ی با فرد – فضای در دسترس
• فضا و قدرت : به نوعی مکمل یکدیگرند و رابطه متقابل دارند . هرچه فضایی که در اختیار شماست بزرگتر باشد ، قدرتمندتر به نظر خواهید رسید. ایستادن با قامت کشیده آز انجا که جسم شما فضای بیشتری اشغال می کند ، قدرتمندتر به نظر می رسید.جرأت و جسارت و اطمینان شما در حالت ایستاده بیشتر است ، در نتیجه تاثیر گذاری شما بر دیگران بیشتر است.
• تأمین فضای مورد نیاز دیگران : با رعایت حریم خصوصی افراد و ایجاد فضای مناسب و ایجاد فاصله لازم در لحظاتی که افراد در حال تصمیم گیری هستند ؛ می توان فشار و استرس آنها را به کمترین حد ممکن رسانید و برقراری ارتباط را با این افراد راحت تر کرد .

*فنون سخنرانی

زبان بدن انسان، همانند یک زبان بین المللی است، پس هنگامیکه قصد شرکت در یک جلسه یا سخنرانی را دارید، باید مراقب رفتار و حرکات خود باشید. یک متن سخنرانی زمانی مورد توجه افراد حاضر در جلسه قرار می گیرد که بتوانید به خوبی آن را ارائه کنید. بنابراین بهترین متن سخنرانی تنها زمانی می تواند تاثیر مورد نظر را بر افراد داشته باشد که شما از حرکات و حالات صحیح کمک بگیرید و بتوانید تا پایان جلسه سخنرانی و حتی هنگام پاسخگویی به سئوالات حضار تمام توجه افراد حاضر و در نتیجه کنترل جلسه را در اختیار داشته باشید .

توجه به چند نکته کوچک زیر می تواند در بیان بهتر مطالب مورد نظرتان به شما کمک کند:
• حریم خصوصی :جایگاه سخنرانی شما دست کم در ده قدمی ردیف اول حضار قرار بگیرد.
• حالت: اولین مطلبی که توجه حضار را به خود جلب می کند حالت شما در جایگاه است در جایگاه طوری قرار بگیرید که مطمئن ، مصمم و قدرتمند به نظر بیایید.
• حرکت: در مدت زمان جلسات سخنرانی می توانید با انجام حرکاتی نرم ، آرام و کوچک آنها را به همراهی با فرد ترغیب کنید در انجام این حرکات تعادل داشته باشید.
• لباس: لباسهای خود را مناسب با موقعیت و مقام افراد حاضر انتخاب کنید.
• تماس چشمی: زمانی که در حال سخنرانی هستید به تک تک افراد در جلسه نگاه کنید و با این کار ثابت کنید که فردی قابل اطمینان هستید و آنها به راحتی می توانند به شما اطمینان کنند.
• هماهنگی با نیاز حاضرین جلسه: هدف و محتوا، زمان بندی و سطح معلومات افراد حاضر و نوع مخاطبان که آیا به دلخواه از جلسه شرکت نموده اند یا اینکه به زور حاضر شده اند.
• صدا: یکی از عوامل مهمی که تاثیر بسزایی در جلب توجه افراد دارد لحنی است که هنگام سخنرانی به کار می برید. در هنگام سخنرانی به افراد نگاه کنید، بیشتر از ضمایر مخاطب استفاده کنید، آهنگ صدای خود را به طور مرتب تغییر دهید و صدای خود را در پایان جملات و عبارات کاهش دهید.
• کنترل اعصاب و استرس و فشار روانی
• استفاده از تجهیزات سمعی و بصری: کارتهای سر نخ، یادداشت نکات کلیدی روی برگه هایی به ترتیب اولویت و فلیپ چارت
• پاسخ به پرسشها : به عنوان یک سخنران تنها زمانی می توانید به موفقیت و شهرت و محبوبیت برسند که با موضوع سخنرانی خود آشنایی کافی داشته باشید و بتوانید به پرسشهای مطرح شده پاسخ دهید. پیش از آغاز سخنرانی زمانی را برای پاسخگویی به سئوالات تعیین کنید. پاسخها را به صورت علمی و خطاب به تمام افراد بیان کنید. به هیچ یک از افراد اجازه ندهید با پرسش های پی در پی کنترل جلسه را در اختیار بگیرند و جلسه را به جلسه ای خصوصی تبدیل کنند.


*شرکت در جلسات

یک مدیر بخش عمده ای از وقت خود را در جلسات و نشست های مختلف عمومی یا خصوصی می گذراند . با توجه به تاثیر عمیقی که این جلسات درافزایش راندمان و عملکرد شرکت در بازارهای داخلی و خارجی دارد ، مشارکت در این جلسات می تواند فرصت ها و مزیت های فراوانی را در پی داشته باشد . نگرش منفی بسیاری از مدیران به برگزاری جلسات ، ناشی از زمان طولانی جلسات است که عملاً وقت اجرایی بسیاری از کارها را از آنان می گیرد .تعدادی از نکات قابل طرح قبل از شروع جلسه که کمک می کند تا بهترین استفاده از جلسه راببرید به شرح ذیل می باشد :

• آیا شرکت در جلسه ضرورت دارد ؟ در جلساتی شرکت کنید که حضور شما در آن ضروری است و وقت خود را مدیریت کنید .
• آمادگی برای شرکت در جلسه : اولین کار تنظیم دستور جلسه خواهد بود که درآن به بیان اهداف مورد نظر و مسئولیت هر یک ا ز اعضاء می پردازید و بعد بررسی نظرات اعضاست .
• حضور در جلسات : با رعایت نکات زیر به راحتی می توانید اعضای جلسه را تحت نفوذ خود قرار دهید :
چند دقیقه زودتر از زمان تعیین شده حاضر شوید و چنانچه نتوانستید به موقع برسید خونسردی خود را حفظ کنید و بدون بیان علت ، به خاطر دیر رسیدن ، عذر خواهی کنید. مصصم و با اراده وارد شوید . و احوالپرسی گرم و صمیمی و در عین حال کوتاه داشته باشید
• صندلی های قدرت : باید در مکانی قرار بگیرید که بتوانید به راحتی با همه حضار ارتباط برقرار کنید . صندلی که در کنار نایب رئیس یا معاون جلسه قرار دارد ، بهترین مکان برای شما محسوب می شود ؛ چراکه اگر روبروی رئیس جلسه بنشینید ، به این معنی است که خود را رقیب او می دانید و قصد مبارزه با او را دارید ، اگر فاصله بین شما و رئیس جلسه زیاد باشد ، برقراری ارتباط با سایر افراد به سختی انجام می گیرد و در نتیجه نمی توانید به اهداف مورد نظر برسید .
• حین برگزاری جلسه : روی بحث جلسه تمرکز کنید . حرکات و حالات اعضای بدن خود را کنترل کنید . یادداشت برداری از مسائل مطرح شده در جلسه باید مختصر انجام شود تا بتوانید در جلسه مشارکت جدی داشته باشید . زمانی که دیگران پیشنهادات خود را مطرح می کنند با دقت گوش دهید تا اگر سوالی شد بتوانید پاسخ مناسب بدهید و هنگامیکه یکی از اعضاء طرحی را ارائه می کند اظهار خوشحالی کنید .
• آغاز سخنرانی : هرگونه حالت عصبی را از خود دور کنید ، حرکات خود را با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان انجام دهید . هنگام شروع سخنرانی ، اول اجازه بگیرید .
• هنگام سخنرانی : برای نفوذ بیشتر در افراد ، بهتر است نگاه شما با رویی گشاده و لبخندی ملایم همراه باشد . مطالب خود را با استفاده از حالات و حرکات باز و با اطمینان مطرح کنید .
• پایان سخنرانی : مطالب عنوان شده را سریع جمع بندی کنید و با گامهایی محکم و استوار جلسه را ترک کنید .


*مهارت های مذاکره

مهارت در ارتباطات غیر کلامی تضمینی در مذاکرات است . بنابراین زمانی می توانید به نتایج مطلوب برسید که دقیقاً بدانید:

ü مفهوم زبان بدن مخاطب تان چیست ؟
ü مفهوم زبان اعضای بدن شما چیست ؟
ü روشی که بتواند هردو مضمون را مدیریت کند کدام است ؟
• مشاهده افراد : رفتار و حرکات افراد که نمادی از خصوصیات اخلاقی آنان است ؛ می تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهد . بنابراین اگر می خواهید در مذاکرات ، مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید ، باید بتوانید مفهوم رفتار و حرکات بدن آنها را به درستی تشخیص دهید. هریک از افرادی که در جلسات مختلف می بینید ، خصوصیات رفتاری خاصی دارند و این که براحتی نمی توانید با تمام افراد حاضر ارتباط برقرار کنید ، امری کاملاً طبیعی است.
Ø علایم عدم تمایل افراد به مذاکره : گزیدن لبها – پلک زدن سریع – لرزش شانه ها ناشی از تنفس سریع- حرکت دستها به سمت دهان یا لمس لبها – مالیدن بینی – حرکات عجولانه – دور شدن از شما – جابجایی مداوم و حرکت به این سو و آن سو که می تواند حاکی از تردید و حالات عصبی باشد.
Ø علایم تمایل افراد به مذاکره : رفتار گرم و صمیمی در اولین برخورد ، لبخندی حاکی از اطمینان که بیانگر موافقت و تفاهم با شماست .با اطمینان به شما نزدیک می شوند تا علاقه یا تفاهم خود را به شما نشان دهند .
• هنگام شرکت در جلسات ، حالت بدن و نوع نگاه و سطح آرامش و اطمینان افراد را به دقت بررسی کنید . جو را به نحو ممکن آرام کنید . توجه افراد را به مسائل جلب کنید . نگاه کردن سریع ترین و در عین حال مشکلترین روش برقراری ارتباط با افراد است . نگاههای دوستانه و حالات باز بدن شما می تواند تاثیر بسزایی در ارتباطات شما با افراد داشته باشد .
• خود آگاهی : هرچه شناخت شما از زبان بدن خودتان بیشتر باشد ، سریع و بهتر می توانید به مفهوم حرکات افراد دیگر پی ببرید، موفقیت شما در مذاکرات مختلف به میزان تفاهم شما با افراد بستگی دارد . شناخت نکات مشترک و تشابهات موجود بین شما و طرفین معامله می تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد . با استفاده از حرکات باز و مثبت به راحتی می توانید علاقه و اشتیاق خود را برای انجام مذاکرات مختلف به افراد ابراز کنید .
• زبان بدن خود و دیگران را مدیریت کنید ؛ انعکاس رفتار افراد و هماهنگی با آنها روش خوبی برای تسکین و آرام کردن آنان به شمار می آید . جلسات مذاکره اهمیت خاصی دارد . زمانی که در چنین جلساتی شرکت می کنید ،ازآنجایی که برای رسیدن به نتایج دلخواه ، تمام تلاش خود را به کار می گیرید ، از نظر روحی در وضعیتی بسیار حساس و بحرانی به سر می برید و رقبای تجاری شما به راحتی می توانند از این موقعیت به نفع خود بهره ببرند

*شرکت در مصاحبه

زمانی که در جلسه مصاحبه شرکت می کنید ؛ هر یک از افراد حاضر در آن جلسه می توانند مانند یک تحلیل گر رفتار و گفتار شما را به دقت بررسی و تحلیل کنند . مدت زمان این جلسات بسیار کوتاه است و زمانی می توانید از موفقیت خود اطمینان حاصل کنید که علاوه بر ظاهری زیبا و آراسته ، از شیوایی کلام هم بهره مند باشید ، و بتوانید به راحتی افراد را تحت تاثیر قرار دهید . از زمان ورود تا لحظه ای که جلسه را ترک می کنید تمام حرکات و حالات بدن خود را به بهترین نحو مدیریت کنید . تنها زمانی م یوانید به اهداف خود برسید که با تمام افراد رفتاری درست داشته باشید و بتوانید به خوبی آنها را تحت تاثیر قرار دهید . در این رابطه به نکات زیر دقت کنید :

برنامه ریزی ، انتخاب لباس ، ساعت حضور ، ایجاد تفاهم به ویسله انعکاس رفتار افراد ، طرز نشستن ، درک مفهوم زبان مصاحبه کننده ، نگاه کردن و ارتباط چشمی ، جدی بودن ، حرکت ؛ حرکات شما در اول جلسه باید بسیار جزئی و نا محسوس باشد ، گوش دادن ، نوشیدن جرعه ای آب ، وقفه و فواصل کوتاهی که در حین مصاحبه ایجاد می شود ؛ فرصت مناسبی برای کاهش فشارها ی موجود در فضای جلسه به شمار می آید ، پایان مصاحبه و ترک جلسه

*سایر فرهنگ ها

از آنجا که مردم هر کشوری هنجارهای خاص خود را دارند، حرکاتی که انجام می دهند هم معانی خاصی خواهد داشت. بنابراین زمانی که با فردی خارجی برخورد می کنید، مراتب رفتار خود باشید تا از ایجاد هرگونه سوء تفاهم پیشگیری کنید. انجام یک حرکت کوچک که با هنجارهای طرف مقابل شما مغایرت داشته باشد می تواند تمام تلاش شما را به هدر دهد. توجه به آداب و رسوم و هنجارهای شرکای تجاری خارجی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها به شمار می رود. این حرکات زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که زبان متفاوت هر یک از طرفین معامله مانع از برقراری ارتباط بین آنان شود. چرا که در چنین مواقعی حرکات تنها وسیله ارتباطی بین آنهاست. هر چه درک مفهوم کلمات و عبارات طرف مقابل برای شما دشوارتر باشد، تمرکز و دقت بیشتری به صحبت های او گوش می کنید تا با انجام اعمالی مانند حرکات دست ها و سر، تغییر حالات صورت و تغیر مداوم آهنگ صدا، منظور خود را به نحوی به طرف مقابل تفهیم کنید.

رعایت نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا راحت تر و سریع تر با چنین فردی ارتباط برقرار کنید :
• حریم خصوصی : از رفتار خود آنان برای تعیین حریم خصوصی شان کمک بگیرید .
• حرکات سر و دست ها : کشور ها و ملت ها از لحاظ تحرک به دو گروه برون گرا و درون گرا تقسیم می شوند که در کشور های برون گرا مردم به خاطر شور و نشاط فراوان از دست های خود در حین صحبت کردن بیشتر کمک می گیرند و کشورهای درون گرا که از سیاست های محتاطانه و محافظه کارانه پیروی می کنند ؛ بر خلاف گروه قبلی شور و نشاط چندانی ندارند و کمتر از دستهای خود کمک می گیرند .
• ارتباط چشمی : از نظر ما نمایانگر صداقت و راستی است و ممکن است در کشوری دیگر عملی زشت و بی ادبانه محسوب شود .
• لمس ( دست دادن ) : تفاوتهای موجود در فرهنگهای مختلف موجب می شود تا افراد به ندرت در ارتباطات روزمره خود از تماس دست ها کمک بگیرند .
اگر به هر دلیلی نتوانستید اطلاعاتی را در مورد عرف رایج در جوامع آن افراد به دست بیاورید ؛ رفتار خود آن افراد می تواند اطلاعات مفیدی را دراین زمینه در اختیارشما قرار دهد ، اما اگر رفتار آن افراد بسیار گنگ و نامفهوم بود ؛ بهتر است از این روشها برای برقراری ارتباط با افراد استفاده نکنید .


* ارتباطات غیر کلامی در عمل

• مهارت در ارتباطات غیر کلامی امروزه یکی از عوامل مهم موفقیت مدیران است. فراگیری مهارتهای غیر کلامی دشوار است. زمان، صبر و تمرین سه عاملی است که موفقیت شما را در هر زمینه ای تضمین می کند.

• دقیق و نکته سنج باشید، رفتار طرف مقابل را به دقت زیر نظر بگیرید تا کوچکترین حرکت او از شما پنهان نماند و بتوانید با جمع آوری تمام جزئیات، به مفهوم واقعی رفتار او پی ببرید و اهداف واقعی او برای شما آشکار شود.
• شناخت رفتار دیگران و آگاهی از تاثیر رفتار خود بر سایرین تاثیر بسزایی در روابط شما با دیگران دارد و از هرگونه برداشت غلط و نادرستی پیش گیری خواهد کرد.
• در برخورد با دیگران ذهنی باز داشته باشید و بدون تعصب رفتار کنید. چرا که آنها افرادی هستند که هر کدام اطلاعات و معیارهای خاص خود را دارند، نتیجه درست وقتی بدست می آید که بتوانید در بررسی خود انصاف و عدالت را رعایت کنید.
• احساس ناراحتی شما می تواند نتیجه جلسات را تحت تاثیر قرار دهد ، بنابراین اگر احساس ناراحتی می کنید، می توانید این احساسات وجود خودتان را کنترل کنید.
• تنظیم برنامه کاری: با تنظیم برنامه کاری اهداف و برنامه های خود را به اطلاع دیگران می رسانید و تواناییهای خود را به آنها نشان می دهید. شناختی که رقبای تجاری از شما پیدا می کنند، می تواند زمینه ساز موفقیت شما باشد.
• به روز و مدرن رفتار کنید و بتوانید همزمان با ایجاد هر تغییر کوچکی در جهان تجارت شما هم تغییرات لازم را در شرکت خود ایجاد کنید.
• در فعالیت های خود از جدیدترین روش ها استفاده کنید.
• هر روز روی مهارتهای حرکتی خود کار کنید تا بتوانید از تمام فرصت هایی که در اختیارتان قرار می گیرد به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.